Bio
Karolina Gwóźdź – artystka wizualna, tatuażystka, kuratorka oraz współtwórczyni przestrzeni galeryjnej Oblatów4. Absolwentka Liceum Plastycznego w Bielsku-Białej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom na Wydziale Artystycznym uzyskała w 2022 roku w pracowni prof. Grzegorza Hańderka oraz dr. Marcina Szandały. Aneks zrealizowała pod kierunkiem prof. Andrzeja Tobisa i dr. Dawida Kowyni. Czwarty rok studiów odbyła na wymianie międzyuczelnianej w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W czasie studiów koncentrowała się na doskonaleniu warsztatu litograficznego, linorytniczego i drzeworytniczego. Obecnie tworzy przede wszystkim w technice malarstwa olejnego. W swojej praktyce skupia się na zależnościach i relacjach międzyludzkich w kontekście natury, cielesności, duchowości, ekologii oraz wpływu kultury na jednostkę. Od lat głównym tematem jej prac pozostaje kobieta oraz idea siostrzeństwa. Dwukrotnie otrzymała stypendium Rektora ASP w Katowicach, a w 2024 roku została stypendystką Marszałka Województwa Śląskiego.
Twórczość
W swojej twórczości Karolina Gwóźdź bada relacje międzyludzkie oraz wpływ kultury na jednostkę. Punktem wyjścia są dla niej intymne doświadczenia związane z odnajdywaniem siebie w narzuconych rolach społecznych. Główne zainteresowanie kieruje ku kobietom i idei siostrzeństwa – stara się ją zrozumieć, poznać i redefiniować. Jej działania koncentrują się na uważności i spokoju w świecie zdominowanym przez pośpiech. Inspiracje czerpie z natury, której przypisuje duchowy wymiar. Kolorystyka obrazów, inspirowana porami dnia, buduje ich emocjonalny charakter. Cielesność stanowi kluczowy motyw – nagie ciała zanurzone w roślinności pozwalają jej badać granice intymności, tożsamości i relacji z otoczeniem. Ciało w jej pracach staje się lustrem duszy i kondycji psychicznej. Artystka świadomie przełamuje patriarchalne schematy obecne m.in. w religii czy mitologii, przywracając kobietę do centrum opowieści. Poszerza swoją praktykę o działania społeczne – spotkania z kobietami działającymi na rzecz innych kobiet i wspólnoty. Te osoby często stają się bohaterkami kolejnych obrazów.
Praktyki
ekologiczne
Karolina Gwóźdź pracuje w sposób oszczędny i odpowiedzialny. W swojej praktyce malarskiej stara się efektywnie wykorzystywać materiały – często sięga po stare płótna, które wykorzystuje do eksperymentów lub nowych prac. Zwraca uwagę na właściwą utylizację – m.in. nigdy nie wylewa terpentyny do zlewu czy toalety. Do tworzenia instalacji chętnie wykorzystuje materiały z odzysku, takie jak lustra. Wszystkie meble w jej pracowni również pochodzą z drugiej ręki.