Bio
Katarzyna Pander-Liszka to artystka wizualna, która swoją drogę artystyczną rozpoczęła od projektowania wnętrz, by z czasem całkowicie poświęcić się sztuce. Urodzona w 1970 roku w Zabrzu, ukończyła podyplomowe studia z zakresu projektowania wnętrz i malarstwa w warszawskim Studio Sztuki pod kierunkiem prof. Elżbiety Pawłowskiej. Tworzy i mieszka w Piasecznie pod Warszawą, gdzie prowadzi własną pracownię. Jej wczesne działania artystyczne koncentrowały się na technikach kolażu i mixed media. Praktykę artystyczną rozwijała m.in. we Włoszech i w Stanach Zjednoczonych jako członkini National Guild of Decoupeurs, pogłębiając znajomość tradycyjnych technik kolażowych. Przez kilka lat prowadziła autorską pracownię kolażu w Warszawie, gdzie nie tylko tworzyła, ale także prowadziła zajęcia edukacyjne dla dzieci i dorosłych. Obecnie Katarzyna skupia się na malarstwie asamblażowym. Tworzy wielowarstwowe kompozycje z płótna bawełnianego, które łączy w geometryczne formy, nasycone kolorem i strukturą. Wcześniej eksperymentowała m.in. z malowaniem na jedwabiu i techniką żywicy epoksydowej. Jej prace budowane są z myślą o głębokim, kontemplacyjnym odbiorze – malarstwo traktuje jako akt świadomego postrzegania, a każdy obraz staje się autonomicznym mikrokosmosem, w którym istotna jest zarówno obecność drugiego człowieka, jak i klarowność wewnętrzna. Prace Katarzyny były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Grand Palais w Paryżu (Art Capital 2025), podczas Biennale we Florencji, a także w galeriach w Chicago, Nowym Jorku, Monako, Frankfurcie i Warszawie.
Twórczość
Twórczość Katarzyny Pander-Liszki wyróżnia się głęboką uważnością i emocjonalną strukturą obrazu. Artystka buduje swoje kompozycje z fragmentów materiałów – tkanin, tektury, warstw płótna – które następnie przekształca w złożone układy geometryczne. Kolor i struktura stają się w jej obrazach narzędziem subtelnej narracji – nie ozdobą, lecz środkiem dialogu z widzem. Jej prace nie opowiadają historii, ale zapraszają do zatrzymania – do medytacyjnego spojrzenia, w którym obecność drugiego człowieka i potrzeba współistnienia są ukryte pod powierzchnią faktury. Centralne miejsce zajmuje w nich gest – wyciągnięta dłoń, kontur ciała, rytm krawędzi – który potwierdza obecność i relację. Artystka odrzuca krzykliwość na rzecz ciszy i kontemplacji, stawiając na formy, które są zakorzenione w cielesności, a jednocześnie otwarte na interpretację. Jej malarstwo balansuje między abstrakcją a intuicją, pomiędzy rytmem a pustką, tworząc przestrzeń dla wyciszenia i subtelnego rezonansu.
Praktyki
ekologiczne
Katarzyna Pander-Liszka pracuje w technice asamblażu, wykorzystując resztki tkanin pozyskane z różnych źródeł – nadając im drugie życie w strukturze swoich obrazów. Warstwy materiałów przyklejane są do płótna i pokrywane farbami olejnymi. W procesie twórczym stosuje ekologiczne środki do czyszczenia pędzli, minimalizując użycie szkodliwych substancji. Jej praktyka opiera się na idei nie-marnowania i ponownego wykorzystywania materiałów, wpisując się tym samym w świadome i odpowiedzialne podejście do pracy artystycznej.