Bio
Doktora sztuki, artystka działająca pomiędzy Polską a Belgią, obecnie mieszkająca w Gandawie i aktywna w międzynarodowym środowisku artystycznym. W swojej praktyce łączy sztukę, tradycyjne rzemiosło, nowe technologie oraz badania naukowe. Tworzy instalacje z celulozy pozyskiwanej z „odrzuconych” roślin, badając ich zapachy, pigmenty, mechanizmy obronne, właściwości lecznicze oraz procesy rozkładu. Jej realizacje często rozbudowują się o film eksperymentalny, fotografię, precyzyjną dokumentację procesu, dźwięk czy elementy interaktywne. W latach 2008–2011 studiowała archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Następnie podjęła Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, które ukończyła w 2020 roku, uzyskując w 2024 roku tytuł doktory sztuki z wyróżnieniem. W latach 2019–2021 pracowała jako asystentka w Pracowni Projektowania Tkaniny na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie. Prowadziła zajęcia, gościnne wykłady i warsztaty m.in. w Tsinghua University w Pekinie, China Academy of Arts (CAA) w Hangzhou, Tainan National University of the Arts (TNNUA) oraz IHECS w Brukseli. We wrześniu 2022 roku otworzyła własną pracownię artystyczną w Gandawie jako jedna z osób artystycznych wybranych do programu NUCLEO Kunstenaars Ateliers; druga pracownia artystki funkcjonuje w Łodzi. Jej praktyka jest dokumentowana i prezentowana m.in. na stronie internetowej: www.barbaramydlak.com
Twórczość
Barbara Mydlak tworzy wielowymiarowe cykle prac, które rozwijają się na przestrzeni wielu lat, wchodząc w dialog z innymi artystami, naukowcami i publicznością. Poszczególne serie z czasem zyskują nowe warstwy narracyjne, a wystawy przybierają formę dynamicznych, performatywnych laboratoriów – miejsc, w których artystka odnawia starsze prace, dokumentuje procesy transformacji swoich instalacji i wytwarza nowe obiekty. Dzięki temu ekspozycje pokazują nie tylko rezultat, lecz również sam proces powstawania dzieła. Jej multisensoryczne instalacje zachęcają do bezpośredniej interakcji, angażując różne zmysły – zapach, smak, dotyk i słuch – i przekształcając widza z biernego obserwatora w aktywnego uczestnika. Twórczość Mydlak jest silnie związana z naturą oraz tradycjami regionalnymi. Dorastając wśród lasów i rzek południowo-wschodniej Polski, w regionie o żywych lokalnych obrzędach, artystka rozwinęła zainteresowanie rytuałami związanymi z chorobą, uzdrawianiem, śmiercią i procesem rozkładu. W swoich pracach sięga do autobiograficznych doświadczeń, tematów zapominania konkretnych wspomnień i traum oraz do tego, jak kultura wpływa na postrzeganie śmierci i straty. Instalacje Mydlak mają charakter efemeryczny – powstają z nietrwałych, podatnych na zniszczenie materiałów organicznych, które można przekształcać, ponownie wykorzystywać i które często są kompostowalne. Obiekty zmieniają się w czasie pod wpływem warunków zewnętrznych i substancji użytych w procesie tworzenia, co czyni z nich otwarte systemy, w których trwanie i rozpad są równorzędnymi etapami istnienia. Poprzez sztukę artystka poszukuje własnych rytuałów uzdrawiania, traktując praktykę twórczą jako pole badania relacji między ciałem, pamięcią, materią i środowiskiem.
Praktyki
ekologiczne
Rozwijając rodzaj „sztuki przetrwania”, Barbara Mydlak kładzie nacisk na samodzielne przygotowywanie materiałów od podstaw, a w finalnych pracach często ujmuje informacje i dokumentację procesów ich przetwarzania. Odrzucone rośliny, resztki organiczne, odpady papieru i tkanin, zbierane w konkretnych kontekstach, przekształca w instalacje z papieru czerpanego. Wykorzystując doświadczenie archeologiczne, prowadzi badania nad konserwacją i rozkładem ręcznie czerpanego papieru oraz nad jego innowacyjnymi zastosowaniami, co wpisuje jej praktykę w obszar zrównoważonej, odpowiedzialnej ekologicznie sztuki.



.jpg)



.jpg)